X
تبلیغات
وبگاه هنری مذهبی نی نامه - نوازندگان بزرگ ني
معرفی موسیقی سنتی و محلی ایران زمین

+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم مرداد 1391ساعت 0:59  توسط داود علایی  | 
+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم مرداد 1391ساعت 0:57  توسط داود علایی  | 
+ نوشته شده در  سه شنبه سی ام خرداد 1391ساعت 15:8  توسط داود علایی  | 

جهت دانلود قطعه فیلمی از استاد برمزار استاد نایب اسدالله اصفهانی و استاد جلال تاج اصفهانی اینجا کلیک کنید(از مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد اصفهان)

استاد «حسن كسايي»، نوازنده‌ي پيشكسوت ني، امروز 25 خردادماه پس از سال‌ها دست‌وپنجه نرم كردن با بيماري سرطان درگذشت.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن كسايي كه در سال‌هاي آخر عمر خود در كما به سر مي‌برد و در منزل خود بستري شده بود، توان صحبت كردن و غذا خوردن نداشت، سرانجام اين هنرمند پيشكسوت در سن 84 سالگي ديده از جهان فروبست.

او آواز و گوشه‌های موسیقی ایران را نزد استاد تاج اصفهانی و ادیب خوانساری آموخت و نِی را از «مهدی نوایی» فرا گرفت.

كسايي در سن ۲۰ سالگی نخستین اجرای تکنوازی نی خود را در دستگاه همایون در تئاتر اصفهان به صحنه برد و یک سال بعد قطعه‌ي معروف «سلام» را در دستگاه چهارگاه ساخت که از معروف‌ترین قطعات موسیقی ایرانی به شمار مي‌آيد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و پنجم خرداد 1391ساعت 14:36  توسط داود علایی  | 

**************************************جهت دريافت قطعات ني نوا و بهار مست(بهارسرمست)استاد عندليبي اينجا كليك كنيد.

*******************************************************************

جهت دريافت ۲قطعه نواخته شده توسط آقاي اميدالياسي اينجا كليك كنيد.

*********************************************************************

<<نی ساز سختی است>>.این را استاد نی،جمشید عندلیبی می گوید.برای به یاد آوردن نی نوازی های استاد عندلیبی کافی است به <<نی نوا>>ی حسین علیزاده برگردیم یا به بسیاری از کارهای بی مثال استاد شجریان، یاد ایام،دل مجنون ،دستان و ...(لینک دانلود نی نوا و بهارمست رو اون بالا گذاشتم حتما دانلود کنید ارزش داره)

او بر این اعتقاد است که غربیها با داشتن تکنیک و مهارت فراوان در موسیقی،همواره تشنه موسیقی شرقی هستند و این کار خارق العاده ای نیست که ما با سازهای خود آنها موسیقی مان را به آنها ارائه کنیم.

 

زیبایی کار در این است که با آثاری در مقابل آنها قرار بگیریم که بر آمده ازوجود خودمان باشد چون آنها دقیقا از همین استقبال می کنند.جمشید عندلیبی نواختن نی را بدون استاد و با راهنمایی برادران خود از شش سالگی شروع کرد و بعد از وارد شدن به دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران به صورت غیر مستقیم،باز هم بدون استاد و به طور تخصصی نوازندگی نی را ادامه داد.او ردیف موسیقی سنتی ایرانی،مشهور به ردیف<<میرزا عبدالله>>را از شادروان نور علی برومند و محمد رضا لطفی وتکنیک ردیف آوازی را از محمدرضا شجریان یاد گرفت.این نوازنده کرد در سال 1357 با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده،پرویز مشکاتیان،ناصر فرهنگ فر و ...،کانون فرهنگی چاووش و گروه عارف را تاسیس کرد.عندلیبی در ادامه فعالیتهای هنری خود کنسرتهای زیادی در داخل و خارج از ایران،از جمله کشورهای اروپایی،کانادا و آمریکا اجرا کرده که گاهی به صورت تکنوازی و سه نوازی و گاهی به صورت گروه نوازی بوده است.عندلیبی هم در زمینه گروه نوازی از تکنیک بالا برخوردار است و هم در تکنوازی.او در بیشتر آثار استاد شجریان به عنوان تکنواز،همنواز یا سازنده چهار مضراب یا قطعه،حضور داشته است و همین طور در بسیاری از آثار ارکسترال و موسیقی ملی از جمله موسیقی متن سریال امام علی(ع) ساخته استاد فرهاد فخرالدینی.

 

لیلا خجسته راد-همشهری جوان

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم فروردین 1391ساعت 12:10  توسط داود علایی  | 

استاد پایور                              استاد کسایی

چند نكته مهم در مورد استاد قابل ذكر است . يكي تكنيك نوازندگي ني كه به طور قطع تاكنون منحصر به فرد و بي سابقه بوده و نيز تا قبل از ايشان كسي ني را به اين لطافت، ظرافت و شفافيت نشنيده است، حتي استادان ايشان صداي ني را به اين خوبي عرضه نكرده اند. ديگر دانستني هاي «رديف» است كه علاوه بر «رديف تهران» كه نزد استاد بزرگ ابوالحسن صبا كار كرده اند، «رديف اصفهان» را كه خود مقوله اي جداگانه است، نيز به نحو احسن دانسته و حتي تدريس نموده اند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم مهر 1390ساعت 19:3  توسط داود علایی  | 

نایب اسدالله

نایب اسدالله اصفهانی در هنر نی زدن از عجایب روزگار بود. چون در نی می دمید ، هر سنگدلی را از خود بیخود می ساخت. از بزرگان اهل فن شنیده ام که هیچ خواننده و نوازنده یی یارای اینکه با او همنوایی و هماهنگی کند ، نداشت. قاطبه استادان زمان در برابر او سر تسلیم می سودند و باستادیش از بن دندان اعتراف می کردند .شنیدم وقتی بعزم سفر مشهد مقدس بطهران آمد و در یکی از کاروانسراها منزل کرد. مرحوم آقا حسینقلی تارزن و مرحوم درویش خان که هر دو از سازندگان و موسیقی دانان نامدار طهران بشمار می رفتند چون آوازه شهرت وی را شنیده بودند ، با چد تن از موسیقی دانان دیگر با تار و کمانچه و سنتور بدیدنش رفتند و قصدشان امتحان وتشویر او بود.

مرحوم آقا حسینقلی خطاب بنایب اسدالله کرد و بر سبیل امتحان گفت (( جناب نایب شنیده ام خوب نی می زنی ما همه اهل موسیقی هستیم آمده ایم هنر شما را ببینیم)).

نایب اسدالله با کمال خونسردی و سادگی نای خود را از زیر توشک بیرون آورد و گفت (( هر کدام حریف خواندن یا نواختن هستید بسم الله )) درویش خان جوانتر بود زخمه بدست گرفت و شروع بکوک کردن تار کرد . وقتی که نایب اسدالله دم در نی دمید و صفیر نای او بلند گشت چنان شد که همه را حیرت فرو گرفت و درویش خان دو سه پنجه زخمه نواخت و بطوری مبهوت و بی طاقت گردید که گویی دستش خشک شده طاقت همراهی و همدمی نیاورد و مضراب از دست او بیفتاد . و حسینقلی و دیگران محو و مات نوای نی گشتند . نایب اسدالله یک دستگاه تمام کرد و نی را برسم درویشی خود بوسیده بزمین گذارد و گفت (( این بود هنر من ظاهر و باطن )) سازندگان طهران از آن ببعد هرکجا نایب اسدالله را می دیدند سرتعظیم خم می کردند و عموما می گفتند جایی که نایب اسدالله نی بزند، حق هیچ سازنده و نوازنده یی نیست که عرض جود بنماید!!


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390ساعت 12:0  توسط داود علایی  | 
گفتگو با استاد حسن ناهيد، نوازنده ساز ني
نخستين ني‌نوازي در تلويزيون

 

ني يكي از سازهاي موسيقي ايراني است كه صداي زيبا و دلنشيني دارد. نواي ساز ني آنچنان در تار و پود فرهنگ موسيقايي ايران تنيده شده كه شاعران بسياري از جمله مولانا، سعدي و حافظ در شعرهاي خود اشاره‌هاي زيادي به اين ساز و نواي آن كه آميخته با نفس نوازنده است، كرده‌اند. استاد حسن ناهيد، يكي از نوازندگان برجسته اين ساز است كه پرده‌هاي ساز ني را با نت تطبيق داد و باعث تسهيل و تسريع روند آموزش اين ساز شد.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه شانزدهم تیر 1390ساعت 23:44  توسط داود علایی  | 

 

جهت دریافت این کلیپ اینجا کلیک کنید(حدودا۳۸MB)

منبع:فایل اصلی از وب سایت ناشکیبا است ولی من آنرا از وبلاگ  وناگهان عاشقی

(http://nestedabbo99.blogfa.com/)دانلود کردم..

+ نوشته شده در  دوشنبه ششم دی 1389ساعت 9:30  توسط داود علایی  | 

    

 

 

جهت دریافت این قطعات اینجا کلیک کنید.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه شانزدهم آبان 1389ساعت 19:44  توسط داود علایی  | 

استاد کسایی در این کلیپ بوسیله انگشت صدای نی را ایجاد می کنند.

جهت دریافت  اینجا کلیک کنید.

 ****************************************

همچنین می توانید قطعه زیبای عاشقانه بااجرای استاد بهزادفروهری را ازاینجا دریافت کنید.

 

+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم آبان 1389ساعت 13:23  توسط داود علایی  | 

استاد کسایی در این کلیپ تصویری داستان نوازنده شدنش را تعریف می کند (حتما دانلود کنید)         اینجا کلیک کنید. 

+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم آبان 1389ساعت 13:19  توسط داود علایی  | 

جهت دریافت ای قطعات اینجا کلیک کنید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه دوازدهم آبان 1389ساعت 20:55  توسط داود علایی  | 

جهت قطعات نواخته شده شور/شور و شهناز/ابوعطا و چهارگاه توسط استاد کسایی اینجا کلیک کنید.(شاید بعدا قطعات کاملشو گذاشتم)

+ نوشته شده در  چهارشنبه دوازدهم آبان 1389ساعت 16:48  توسط داود علایی  | 

استاد جاهداستاد توحيدي

جهت دريافت اين قطعات زيبا اينجا كليك كنيد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه دوازدهم آبان 1389ساعت 16:48  توسط داود علایی  | 

جهت دریافت این فایل اینجا کلیک کنید.

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم آبان 1389ساعت 11:25  توسط داود علایی  | 
جهت دریافت این قطعه اینجا کلیک کنید.
+ نوشته شده در  یکشنبه دوم آبان 1389ساعت 11:15  توسط داود علایی  | 

جهت دریافت این قطعه اینجا کنید.

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم آبان 1389ساعت 10:47  توسط داود علایی  | 

جهت دریافت  قطعه اول اینجا کلیک کنید.

برای دریافت قطعه دوم اینجا کلیک کنید.

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم آبان 1389ساعت 10:32  توسط داود علایی  | 

محمد علی کیانی نژاد در سال ۱۳۳۱ در بیرجند متولد شد.موسیقی را از ۸ سالگی با فلوت و آواز نزدِ پدر آغاز کرد. در سال ۱۳۵۱ وارد دانشگاه شد و مدت ۴ سال از محضرِ استاد برومند بهره برد و در یکی از آزمونهای باربد مفام نخست را در نوازندگی نی بدست آورد. کیانی نژاد اجرای حرفه ای خود را با برنامه هایی چون کنسرت معروف نوا که به سرپرستی حسین علیزاده و خوانندگی سرکار خانم پریسا در حافظیه اجرا شد و همچین کنسرت دشتی که به سرپرستی مشکاتیان و علیزاده و خوانندگی پریسا در حافظیه اجرا شد آغاز کرد . از دیگر برنامه های قبل از انقلاب او کنسرتی به همراه سیما بینا است که در ان ترانه ی معروف” دلم رالرزاندی و رفتی” اجرا شده است.لحنِ ویژه ی کیانی نژاد در نی-نوازی از همان آغاز در کنسرت دشتی مشخص است. در این کنسرت که با صدای روح نواز پریسا همراه است کیانی نژاد چنان با سوز و گداز و با لحن ممتاز ساز میزند که نویدبخشِ نوازنده ای توانا در سالهای آتی میشود . همانطور که به وقوع پیوست و کیانی نژاد نه تنها در نوازندگی که در آهنگسازی هم یکی از چهره های شاخص دهه ی 1360 و اوایلِ دهه ی70 میشود .برنامه های متعدد با گروه عارف با صدای ایرج بسطامی وآهنگسازی آثاری که توسط استاد شجریان،ایرج بسطامی،علیرضا افتخاری،ملک محمد مسعودی،زویا ثابت،سیامک شجریان خوانده شده است، همکاری با گروه دستان، اجرای کنسرت با صدای سینا سرلک و ناهید دایی جواد نمونه ای از کارهای اوست. کیانی نژاداز معدود کسانی است که هیچ کار ضعیفی در کارنامه ی خود ندارد اما متاسفانه بدلیلِ جو متلاطم موسیقی اصیل از یک سو و اخلاقِ ممتاز ایشان از سوی دیگر ، باعث شد است آنچنان که باید و شاید، قدر و منزلت او دانسته نشود.
پدرام رزمجویی
kiyaninejhad_ma.cloob.com

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم شهریور 1389ساعت 11:48  توسط داود علایی  | 
گفت وگو با بهزاد فروهري، نوازنده ني

هوشنگ ساماني
درآمد: بهزاد فروهري متولد ۱۳۲۹ تهران، آموزش ني را از سن ده سالگي به صورت خودآموز و با بهره گيري از صداي ني استاد كسايي كه مرتباً از راديو به گوش مي رسيد، آغاز كرده است.
فروهري سال ۱۳۵۵ در رشته موسيقي وارد هنركده عالي موسيقي مي شود و پيش از آنكه بتواند مدرك كارشناسي خود را بگيرد، انقلاب فرهنگي در سال ۱۳۶۰ رخ مي دهد كه دو سال تعطيلي دانشگاه ها را در پي داشت. وي سرانجام در سال ۱۳۷۰ موفق به دريافت گواهينامه كارشناسي موسيقي از دانشگاه هنر مي شود.
فروهري اجراهاي متعددي با خوانندگان صاحب نامي چون محمدرضا شجريان و شهرام ناظري را در پرونده خود دارد. بيشتر فعاليت وي در سال هاي اخير آموزش و انتشار نوارهاي دونوازي ني و تنبك است. شركت در جشنواره هاي ني نوازي تركيه، مصر و كره جنوبي (كسب مقام نخست) از ديگر فعاليت هاي اخير اوست.

* جناب آقاي فروهري! ساده ترين ساختمان و همينطور ساده ترين نام در ميان سازهاي ايراني، به ني تعلق دارد. به نظر شما اين سادگي چه حكمتي دارد و چرا اصولاً به اين ساز ني مي گويند؟


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم مرداد 1389ساعت 19:27  توسط داود علایی  | 

استاد ناهيداستاد حسن ناهيد يكي ديگر از « ني نوازان » خوب و با ارزشي است كه به سال 1322 در شهر كويري كرمان متولد شد و از سن 10 سالگي به موسيقي علاقمند گرديد و با تهيه يك فلوت به نواختن اين ساز بادي مراحل اول موسيقي را نزد خود شروع كرد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم خرداد 1389ساعت 22:33  توسط داود علایی  | 
استاد حسن اسماعيلي-استاد حسن ناهيدحسن اسماعيلي به سال 1335 در شهر مذهبي و مقدس قم متولد شد.هر وقت كه بنا به مناسبت هاي ايام سوگواري در اين شهر تعزيه بر پا مي گشت پدر او وي را كه از سن سه سالگي شروع گرديده بود به مراسم تعزيه مي برد و او از اين سن با تعزيه آشنا و مراسم آن مآنوس گرديد.
پس از چندي كه وي بزرگتر شد در مراسم تعزيه شخصا شركت مي كرد و در شهرهاي مختلف ايران از جمله مشهد مقدس ساير گردانندگان را ياري مي داد.

وي از سال 1345 به تهران آمد و ضمن كارهاي خود از سال 1352 علاقمند به ساختن ني شد و براي بدست آوردن ني به زادگاه خود شهر قم و شهر كويري كاشان روستای "سن سن" رفت و ني را كه محل بومي و طبيعي آن ديار است تهيه و پس از مدتي در قطعه زميني كه خود در آنجا داشت اقدام به كشت چوب ني كرد و آن ها را براي ساختن ساز ني به كار گرفت.

در اوایل انقلاب از جمله کسانی بود که در فتح نخست وزیری شرکت داشتند و برای مدتی از محافظین امام خمینی (ره) بودند.

او از سال 59 رسما با گروه تعزيه وزارت ارشاد اسلامي همكاري خود را آغاز كرد و در تالار محراب زير نظر دكتر جابر عناصري , حاج آقا لنكراني,علاالدين قاسمي,اسماعيل محمدي,رضا حيدري,حجازي و علي ترابي در تعزيه به عنوان نوازنده ني شركت كرد.

وي,در سال 61 جهت فراگيري و نواختن فلوت نزد عليرضا بس دست هنرمند ارجمند رفت و مدت 6 سال شاگردي اين معلم دلسوز را عهده دار گرديد و پس از آن براي يادگيري ني نزد استاد حسن ناهيد هنرمند ارزنده "گلها" رفت كه تاكنون در محضر اين هنرمند ارجمند بوده و مشغول كسب فيض مي باشد.

حسن اسماعيلي ,در ساز ني تبحر خاصي دارد . سازهاي ساخته شده توسط او به كشورهاي عربي ,آلمان,سوئد, آمريكا و نروژ و شهرهاي مختلف ايران صادر مي گردد.
او علاوه بر ساختن ني,در ساختن ديگر سازهاي سنتي مثل تار ,سنتور,سه تار ,كمانچه و قانون نيز تبحر دارد .

وي از اعضای خانه موسیقی و همچنین جز سازندگان سازهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي هستند و در حال حاضر در كارگاه خود در محله نازي آباد تهران مشغول به كارند .

-------------------------
تلفن جهت سفارش ساز و ارتباط مستقيم با استاد :

۵۵۰۳۵۸۲۷ - ۰۲۱ : كارگاه

۰۹۱۲۳۷۸۴۹۸۳ : همراه

a.esmaeili20@gmail.com

به نقل از وبلاگ استاد اسماعيلي/http://hassan-esmaeili.blogfa.com/

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم خرداد 1389ساعت 22:35  توسط داود علایی  | 

استاد حسين عمومي

دکتر حسين عمومي در سال ۱۳۲۳ در اصفهان متولد شد.

ابتدا از پدرش درس‌هايي از رديف موسيقي سنتي را آموخت و سپس مسحور نوازندگي استاد حسن کسائي شد و در سن چهارده سالگي شروع به نواختن ني کرد و در سال ۱۳۴۷ به محضر اين استاد بزرگ شتافت.

همزمان نيز نزد استاد محمود کريمي به آموختن رديف آوازي مشغول شد. با کسب مهارت بالا در نواختن ساز ني و همچنين آواز به اجرا و ضبط برنامه‌هايي براي راديو و تلويزيون ايران پرداخت. وي در مرکز حفظ و اشاعه موسيقي، هنرستان موسيقي و دانشکده هنرهاي زيبا به آموزش مشغول شد.وي سپس براي تحصيل به ايتاليا  رفت و سال ۱۳۵۰ از دانشگاه فلورانس در ايتاليا دكتراي معماري دريافت كرد.

وي در سال ۱۳۶۳ وطن را ترک کرد و فعاليت‌هاي هنري اش را در سراسر اروپا و ايالات متحده آمريکا پي گرفت. در فرانسه و به دعوت مرکز مطالعات موسيقي شرقي انستيتوي موسيقي شناسي پاريس، سوربن به تدريس موسيقي ايراني در آن مرکز مشغول شد. همچنين در دانشگاه UCLA در نيويورک و نيز دانشگاه واشنگتن در سياتل به تدريس موسيقي ايراني پرداخت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هفتم خرداد 1389ساعت 21:23  توسط داود علایی  | 

 استاد محمد موسوي، نوازنده پيشكسوت ني:

كمتر كسي سراغ «ني» مي‌آيد.
استادمحمدموسوياستادمحمدموسوي
 
در موسيقي ايراني كه بشدت با شعر و كلام در آميخته و خواننده سالار است، هستند نوازندگاني كه با نواي سحرانگيز ساز خود، مخاطبان زيادي را پاي هنرنمايي خود بنشانند. اگر به فهرست كوتاه اين نوازندگان چيره‌دست نگاهي بيندازيم، بي‌شك در اولين عناوين با نام استاد محمد موسوي روبه‌رو مي‌شويم؛ كسي كه صداي حنجره‌اش را پس از گذر از هفت بند و شش گره ساز ني به گوش ما مي‌رساند.

شنبه گذشته زماني كه مراسم خاكسپاري شادروان پايور در بهشت‌زهرا به پايان رسيد، اين نواي ني موسوي بود كه در قطعه هنرمندان طنين‌انداز شد و ياد و خاطره همكاري او با گروه اساتيد موسيقي به سرپرستي فرامرز پايور را زنده كرد. محمد موسوي در خانه‌اش در حالي پذيراي ما براي گفتگو شد كه به علت سرماخوردگي ناخوش بود و در غم از دست دادن فرامرز پايور سوگوار. با او از ني، ني‌نوازي و وضعيت آموزش موسيقي گفتيم و شنيديم كه در ميان آن گهگاه از گذشته‌ها نيز يادي شد.

ني را يك ساز وحشي معرفي مي‌كنند. اين يك حسن است يا يك ضعف و نقص‌؟

يك حسن است. ني، سازي است كه ما دخل و تصرفي در آن نكرده‌ايم و تنها روي آن 6 سوراخ و 7 بند داريم. براي همين بيشترين نزديكي و الفت را در ميان ديگر سازها با نوازنده دارد. از آنجا كه انسان هيچ دخالتي در تركيب طبيعي ني ندارد، رابطه مستقيم با ني برقرار مي‌كند و هيچ تقلبي نمي‌توان در آن كرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم خرداد 1389ساعت 18:11  توسط داود علایی  | 

۱- نایب اسدالله اصفهانی ( ملقب به خداوندگار نی ) : این استاد از موسیقیدانان معروف و از نوازندگان برجسته نی در ایران بوده است. او دارای گوشی حساس ، انگشتانی چابک و قریحه و استعدادی کم نظیر بود. تا قبل از استاد نایب اسدالله اصفهانی ، نی را به شیوه نوازندگی با لب ( به اصطلاح عامیانه ، چوپانی ) می نواختند و استاد نایب اسدالله اولین کسی بود که شیوه اجرای نی را به شیوه امروز یعنی گذاشتن نی در بین دندان های پیشین نوازنده اجرا کرده است و پس از او شاگردان ایشان به راه او در این شیوه ادامه دادند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم خرداد 1389ساعت 18:1  توسط داود علایی  | 
از راديو برگشته بوديم ، غروب بود و خيابان خلوت و آرام . با استاد صبا و استاد مرتضي محجوبي به انتظار درشكه ايستاده بوديم . آن وقت ها وسيله نقليه موتوري نبود ، اگر هم بود به تعداد انگشتان دست بود، درشكه ها اغلب با مسافر از مقابل ما مي گذشتند . زماني بعد درشكه اي در برابرمان ايستاد.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم خرداد 1389ساعت 16:2  توسط داود علایی  | 
استاد حسن كسايي
+ نوشته شده در  دوشنبه سوم خرداد 1389ساعت 15:57  توسط داود علایی  |